Tietohallinnon tehtävä on tukea toiminnallaan yrityksen operatiivisia ja strategisia tavoitteita. Haminan Energian tietohallintoon kuuluvat yrityksen sisäinen tiedonhallinta ja asiakkaille markkinoitavat tietoliikennejärjestelmät. Sisäisten ja ulkoisten tietohallintopalveluiden resurssien keskittäminen tehostaa molempien toimintaa.
Haminan Energian vahvuutena kilpailussa muiden tietoliikennepalveluita tarjoavien yritysten kanssa on asiakaspalvelu. Se on paikallista, henkilökohtaista, nopeaa ja luotettavaa. Asiakkaille tarjottavia laajakaistapalveluita markkinoidaan Haminetti-nimellä. Olemassa olevien palveluiden lisäksi jo lähitulevaisuudessa tehdään vahvaa tuotekehitystä muun muassa kotiautomaatio- ja valvontajärjestelmien saralla.
Valokuidun etuja ovat lähes rajaton kapasiteetti, toimintavarmuus ja valmius tulevaisuuden sähköisten palvelujen käyttöön. Valokuitutekniikkaa voidaan kohtuullisin kustannuksin päivittää tulevaisuuden tarpeiden mukaiseksi.
Maan alla kulkevaa valokuitukaapelointia on rakennettu rinnan sähköverkon maakaapeloinnin kanssa. Vuoden 2016 loppuun mennessä Haminan Energian valokuituverkko kattaa Haminan keskustaajaman kokonaan.
Taloyhtiöiden kaikkiin asuntoihin samalla kertaa asennettava Kiinteistökuitu-laajakaistayhteys on saanut hyvän vastaanoton. Se nostaa kiinteistön arvoa ja lisää asumismukavuutta. Tähän mennessä kiinteistökuitu on rakennettu 250 kiinteistöön, joissa on noin 3 000 asuntoa.
Haminetin kuituliittymään sisältyy myös kaapeli-tv lisäpalvelu. Haminetti Viihde-paketti tarjoaa kuituasiakkaille huippunopean laajakaistan ja IPTV-palvelut. IPTV-palveluiden osalta Haminan Energia jälleenmyy Watson-palvelua.
Watson tuottaa maksuttomien ja maksullisten tv-kanavien lähetyksiä, niiden tallennuspalveluita ja videovuokrausta. Palvelu toimii kaikenlaisilla alustoilla, älypuhelimella, tabletilla, tietokoneella ja tv:ssa.
Laajan kantoalueen ja langattomuuden ansiosta WiMAX-verkko on luotettava laajakaistaratkaisu haja-asutusalueille ja niille alueille, joille valokuidun vetäminen olisi kallista ja hankalaa. WiMAX-verkko on osoittanut toimivuutensa myös haastavissa sääoloissa. Laajakaistaverkko on rakennettu kantoalueeltaan tarkoituksenmukaiseen laajuuteen.
Vuoden 2013 aikana aloitettu asiakastieto- ja laskutusjärjestelmien ja 2014 aloitettu taloushallintojärjestelmien uusiminen saatettiin loppuun 2016 aikana. 2016 aikana otettiin käyttöön myös sähköinen sopimustenhallintajärjestelmä sekä BI-raportointijärjestelmä.
Haminan Energian tietohallinto vastasi myös 2016 perustetun Karhu voima Oy:n ICT-infran suunnittelusta, rakentamisesta ja käyttöönotosta.