Verkostoliiketoiminta

Käyttövarmuus huipputasoa

Verkostomme käyttövarmuus oli jälleen huippuluokkaa. Olemme parantaneet käyttövarmuutta etenkin sähkön mutta myös kaasun osalta. Sähkötoimituksissa keskeytyksiä asiakasta kohti oli 14,4 minuuttia ja kaasutoimituksissa 19,8 minuuttia. Kaukolämmön keskeytysaika oli noin 6 minuuttia. Keskeytysajoissa on mukana suunnitellut, esimerkiksi investointityöstä aiheutuneet, suunnitelmalliset keskeytykset.

Verkoissamme siirrettiin kaasua 240 GWh, sähköä 167 GWh ja kaukolämpöä 27 GWh. Kaukolämmön osuus nousee jo kuluvan vuoden aikana huomattavasti, sillä keväällä aloitti toimintansa uusi, paikallisia biopolttoaineita hyödyntävä kaukolämpövoimala.

Erinomaista käyttövarmuutta selittävät yhtäältä maakaapelointi, ja jatkamme kaapelointeja edelleen. Sähköverkostostamme 66 prosenttia kulkee maan alla. Mutta yhtä lailla ratkaisevaa on verkostomme kunnossapito. Kiinnitämmekin kunnossapitoon jatkuvasti ja aktiivisesti huomiota. Käytännössä tämä näkyy muun muassa siinä, että meillä on oma 15 hengen asennusorganisaatio, jolla on monipuolinen kokemus ja koulutus kunnossapidosta ja asennuksista.

Varaudumme ennakolta luonnonilmiöihin esimerkiksi puustoa ja oksistoja raivaamalla.

Oma asennuspalveluhenkilöstömme lähes kaksinkertaistuu jatkossa, kun uusi LNG-terminaali otetaan käyttöön 2020.

Aloitimme ison verkoston saneerauksen Ristniemen ja Vilniemen alueella. Kaapeloimme alueella ilmalinjoja yli kahden kilometrin verran. Kaapelointi jatkuu vielä kuluvana vuonna, minkä jälkeen uusi kaapelointiosuus saadaan käyttöön.

Ristiniemen kaapelointi on ollut meille sikäli poikkeuksellinen, että suunnittelimme ja asensimme sekä vastasimme myös projektinhallinnasta itse. Alihankkijoita käytimme lähinnä maanrakennustöissä.

Uutta kaukolämpölaitosta varten olemme tehneet yli kolme kilometriä pitkän verkostoinvestoinnin. Kaukolämpöverkostoista syntyi samalla yksi kokonaisuus, kun Haminan kaupungin keskustan kaukolämpöverkko yhdistettiin Ruissalon kaukolämpöverkkoon.