Tietohallinto

Valokuituverkkoon perustuvia palveluja

Keskitymme nopeiden valokuituverkkoon perustuvien palveluiden tuottamiseen ja kehittämiseen Haminan alueella.

Jouduimme lopettamaan Haminan, Miehikkälän ja Virolahden alueella sijaitsevan WiMAX-verkon laajakaistapalvelut, sillä Viestintävirasto ei myöntänyt enää uusia radiolupia kiinteän langattoman liityntäverkon radiojärjestelmille. Radiolupamme päättyi vuoden lopussa.

Olimme mukana uusimassa asiakastietojärjestelmämme yhteistyökumppanimme Karhu Voiman käyttöön. Vastaamme jatkossa myös LNG-terminaaliyhtiö Hamina LNG:n sekä myyntiyhtiö Rohe Solutionsin ICT-ratkaisuista.

LNG:n off-grid-kohteita varten suunniteltuun ICT-ratkaisuun kuuluu muun muassa etävalvonta tarvittavine laitteineen. Ratkaisumme ansiosta saamme ajantasaista tietoa etäyhteydellä esimerkiksi kohteen LNG:n määrästä, painetilanteesta sekä lämpötilasta.

Viime vuonna voimaan tullut uusi EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) astui voimaan toukokuussa, ja valmistauduimme siihen hyvissä ajoin. Myös EU:n verkko- ja tietoturvadirektiivi (NIS-direktiivi) velvoitteineen astui voimaan toukokuussa. Direktiivin mukaan keskeiset palveluntarjoajat velvoitetaan kattavaan verkko- ja tietoturvallisuusriskienhallintaan sekä raportoimaan vastuuviranomaisille turvallisuuspoikkeamista, jotka haittaavat tai uhkaavat toiminnan jatkuvuutta. Direktiivi koskee myös meidän toimintaamme.

Uusimme ja ajanmukaistimme palvelinhuoneen laitteistoineen. Hankimme tekniikkaa palveluna, mikä on huolettomampaa ja myös taloudellisesti järkevämpää kuin mitä isot kertainvestoinnit olisivat. Omistamme kuitenkin edelleen itse kriittiseen infrastruktuuriin liittyvän tekniikan itse.