Tietohallinto

Tietosuoja-asetuksen tulo väritti vuotta

Tietohallinnossa vuotta väritti Euroopan unionin tietosuoja-asetus, johon varautuminen teetti runsaasti töitä. Uutta asetusta varten henkilötietojen käsittelyyn liittyvät prosessit, järjestelmät ja palvelusopimukset pitää päivittää.

Aikataulu on tiukka, sillä kansallinen lainsäädäntö on vasta valmistumassa. Uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan 25.5.2018. Koulutimme vuoden 2017 aikana henkilöstöämme muutosta varten.

Tiukan aikataulun takia turvauduimme ulkopuoliseen apuun lähtötilanteen auditoinnissa.

Valmistauduimme myös Haminan LNG-terminaalin tuloon. Sen aloittaessa toimintansa me vastaamme terminaalin tietoliikenteestä, jonka konseptia kehitimme.

Kehitimme myös seuraavan sukupolven asiakastietojärjestelmää.

Yhteisestä asiakastietojärjestelmästä vastaa Karhu Voima, mutta tietohallintomme vastaa Karhu Voiman ICT-infran ylläpidosta ja tuesta.

Jatkoimme valokuitukaapelointia, ja vuonna 2017 keskityimme liittymien rakentamiseen olemassa olevan verkon alueella.

Haminan Energia hyödyntää rakennettua valokuituverkkoa sekä asiakkaille tuotettavissa Internet-liittymissä että omassa sisäisessä käytössä. Valokuituverkolla pystytään digitalisoimaan luotettavasti ja tehokkaasti verkostojen valvontaa ja ohjausta. Jotta rakentaminen olisi kustannustehokasta, valokuituverkkoa laajennetaan yhteishankkeina muiden verkkojen ja kaupungin kanssa.

Kiinteistökuitua tai valmiutta siihen on puolestaan rakennettu noin 260 kiinteistöön, joissa on noin 3 000 asuntoa.

Tietohallinto lyhyesti

• Sisältää Haminan Energian sisäisen ICT:n sekä asiakkaille tarjottavat tietoliikennepalvelut.
  • Paikallinen asiakaspalvelu, joka on henkilökohtaista, nopeaa ja luotettavaa.
  • Laajakaistapalvelut on koottu Haminetti-palveluksi. Haminetin kuituliittymään sisältyy veloituksetta kaapeli-tv-lisäpalvelu, joka on Haminan Energian omaa tuotantoa.
  • Haja-asutusalueita varten on oma ratkaisu, WiMAX-verkko. Se kattaa lähes koko kaakonkulman.
  • Kehittää kotiautomaatio- ja valvontajärjestelmiä.